Magisk resa till Cinque Terre

Liguriens underbara turistjuveler! En fantastisk resa från Bergamo till Cinque Terre!

En oplanerad och oförglömlig resa som bjuder oss på fantastiska äventyr. Detta är sommaren 2004 och jag har nu bott i Italien ganska länge för att ha sett både det ena och de andra. Men återkommande rekommendationer från vänner och bekanta om att åka till Cinque Terre gör mig ganska nyfiken. Vad har denna plats ha att erbjuda som är så otrolig? Så jag och min syster bestämmer oss att ta en tripp dit, vår underbara vän Angela vill också följa med, så vi startar från Bergamo med slutstation Cinque Terre.

Innan vi kommer dit så tänker vi besöka en vän till mig Riccardo, han bor i Finale Ligure i Ligurien, inte långt ifrån San Remo och på vägen dit åker vi först förbi ”Le Grotte di Toirano”.

Le Grotte di Toirano

Grotte di Toirano

Grotte di Toirano var en fantastisk upplevelse, vi kom dit och upptäcker att de bara har guidade turer, så det var ingen ide om att vilja strosa runt där inne på egen hand. Sagt och gjort vi bokar upp oss på en guidad tur med rekommendationer om att ta med en varm jacka eller kofta för turen är ganska lång och det är lite kyligt i grottan. Vid ingången stor det att turen kommer att ta cirka en timme, jasså, tänker vi, de måste ju mena med att vi stannar och pratar om olika platser i grottan. Vi är förväntansfulla och har inga som helst föraningar om vad som komma skall. Väl inne i grottan presenterar sig ett utomjordiskt landskap och vi blir snitslade via en bana som går mellan fantastiskt enorma stalaktiter och stalagmiter.

Förstummade promenerar genom grotta efter grotta. Ingången till grottan är ganska stor men under turen så både minskar och ökar utrymmet vi går i. Guiden ger oss tydliga förklaringar i vad som är vad i form av stalaktiter som då är den droppformade konen som hänger från taket. Medan stalagmiten är det som har bildats när dropparna träffas av den droppande stalaktiten så att det har bildats en motsatt kon. Där den stora skillnaden kan man väl säga är att stalaktiter är mer spetsiga och smalare än stalagmiter.

Grottan har visat sig vara en plats där vi människor tog skydd för väldigt länge sedan, man har nämligen hittat spår av förhistoriska grottmänniskor här. Utgången sker på andra sidan av berget och vi är helt hänförda när turen är över, som varade i hela en och en halvtimma, där vi mer eller mindre gick hela tiden. Klart värt ett besök!

Relax med utsikt..

Efter denna upplevelse var vi redo för lite realax och vi möter upp Riccardo i Finale Ligueres centrum. Riccardo som är en genomsyrad gentleman, erbjöd sig till att köra upp bilen åt oss till sitt hem, eftersom han menade att vägen är ganska brant dit. Hmmm, nja det gick ju inte hem hos oss tre oberoende tjejer, så vänligt men bestämt avböjde vi och skulle nog klara detta själva. Vilket dumt påhitt det där med stolthet, idag skulle jag säga, självklart, tack ska du ha! Men jag hoppas att han förstod att vi inte ville vara oförskämda utan det var mer en prestige om att vi tjejer kan vi också, haha.

Cantina Paganini

Nåja, vägen dit är faktiskt verkligen brant och krånglig, men nu var det ju kört, vi fick stå vårat kast och snirkla upp bilen det bästa vi kunde, allt gick väl ska väl tilläggas. Det hade varit extremt pinsamt att behöva gå ur bilen och be om hjälp, då hade vi aldrig mer kunnat komma på besök igen. Riccardo bor på de fantastiska kullarna som pryder Liguriens kust, med en fantastisk utsikt över dalen, där hans familj har odlat vin i generationer. Cantina Paganini som hans vingård heter producerar ett utsökt vitt vin som enligt hans egna utsago låter som följer; detta vin föredrar ett utmärkt sällskap, men kommer naturligtvis att skildra det bästa av sig själv oberoende sällskap, då bäst vid 10 grader. Vi kan ju helt enkelt bara instämma i hans visa och kloka ord.

La Rocca di Perti

La Rocca di Petri B&B
La Rocca di Petri Restaurang/Agritursimo

Vi bestämde oss direkt för att stanna över natten och nästan som på beställning finns ett av de mest underbara B&B inte långt ifrån Ricky, ”La Rocca di Perti” vi kom precis när de höll på att färdigställa sina tre rum som ligger på en platå med utsikt över hela dalen. Rummen är rena och rymliga med en underbar utsikt där du kan sitta på terassen framför rummet och sippa på ett glas vin i skymningen.

När vi väl hade gjort oss hemmastadda var det dags för middag som vi efter rekommendationer av Ricky skulle äta på samma ställe och tur var väl det! Det visade sig bli en av det mest oförglömliga kvällar någonsin, maten var helt makalöst god, traditionella liguriska rätter med hembakad focaccia och späck som snacks. Sällskapet var helt makalöst roligt och det är väl så att de bästa kvällarna händer när man minst anar. Restaurangen och rummen ramas in i ett fantastiskt landskap i form av vinrankor och olivlundar, detta tillsammans med ett fantastiskt värdskap gör det hela oförglömligt.

Resan fortsätter..

Levanto

Allt det goda har ett slut och vår destination var ju Cinque Terre, så vi tackar för oss och beger oss vidare. Sakta men säkert snirklar vi oss ner för branten och kommer ner till kusten som vi följer och beundrar strandlinjen på ena sidan och bergen på den andra. Planen är att ta oss till Cinque Terre samma dag och sagt och gjort så kommer vi fram till utkanten om än lite möra och trötta även om resan inte har varit så lång, men med en gassande sol så blir man fort trött i en het bil.

Vi stannar till på turistbyrån i Levanto för att se om de har några lediga hotell att rekommendera, Angela spanar direkt in ett B&B som verkar intressant. Vi ringer och dom har ett trebäddsrum åt oss, men även här får vi instruktioner om att vänta där så kommer dom ner och hämtar oss med bilen, eller rättar sagt vi blir ombedda att följa efter för vägen är lite krånglig. Hmmm, är det alltid så här undrar vi lite leende. Men efter bilfärden och väl uppe på kullen så förstår vi varför, vägen var verkligen lite krånglig.

Maremesco B&B

En magisk plats som har namnet Maremesco B&B ägs och drivs av artisten Enrico tillsammans med sin fru och två barn, varje rum är inrett och utsmyckat av ägaren själv. Det är en magisk plats med utsikt över Levanto bukten med endast 5 minuter att promenera ner till stranden, vi klockade oss inte när vi gick uppför, där får ni själva räkna ut hur lång tid det kommer att ta för er. Vi har verkligen överträffat oss själva nu, ännu ett otroligt fascinerande ställe, byggt i platåer med broar som kopplade allt samman.

Vårt rum är färgglatt och har en otroligt häftig dusch, handgjord och utsmyckad med varierande stenar i olika färger i ett mosaikmönster. Varje platå hade ett eller två rum med tillhörande terass där man åt frukost på morgonen. Kan inte beskriva hur ballt det faktiskt var, kan bara säga att har ni möjlighet att bo i dessa områden för en natt eller två, åk hit, ni kommer inte att bli besvikna!

Cinque Terre…

Cinque Terre

Äntligen framme vid de berömda Cinque Terre, som består av fem små medeltida byar Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola och Riomaggiore och ligger i det östra hörnet av den liguriska rivieran mellan Genua och La Spezia. Byarna är små och för hundra år sen var det enda sättet att ta sig hit med åsna eller via båt. Idag är tågförbindelsen utmärkt och går regelbundet med stopp i varje by.

Båten vi åker med har funktionen “hop on hop of” och ger oss möjligheten att besöka alla fem platser. Det är suggestivt och mycket pittoreskt. Den spontana frågan som hoppar upp i mitt huvud är att med all den plats som borde ha funnits för hundra år sedan, varför bygga så oåtkomligt? Idag är det en stor turistattraktion och hela Cinque Terre är en nationalpark och marint reservat och står på UNESCOs världsarvslista sedan 1997. Vandringslederna är många mellan byarna och anpassade för alla åldrar.

Vi gick en liten bit in på La via dell’Amore eller The Way of Love som är en gångstig med utsikt över havet, med en längd på drygt en kilometer, som förbinder byarna Riomaggiore och Manarola. Den är mycket poppis under kvällstid då det lägger sig en fantastiskt romantisk atmosfär över hela området. Nu var vi tre singlar på semester och inte en tanke på killar så det blev bara en liten stund på promenadstråket. Men stigen var underbar med en gudomlig utsikt och det är lätt att tänka sig in i en ljummen kväll med sin käraste i sällskap av månen som speglar sig i det lugna vattnet.

Cinque Terre

Glad över att jag äntligen har hittat hit till denna mycket vackra plats, men jag måste å andra sidan säga att jag har sett om inte likvärdigt vackra plaster i Italien och förväntade mig nog någonting extraordinärt. Det finns ett italienskt talesätt som beskriver ganska så mitt i prick det jag upplevde. Det lyder: Non è bello ciò che è bello ma bello ciò che piace! Och betyder lite som Det är inte fint det som är sagt fint utan det som man själv tycker är fint. Misstro mig inte, platsen är väl värt ett besök, men hela Italien är lite som denna plast, UNIK! Det spelar nästan ingen roll vart man vänder sig, det är för tusan fint överallt.

Portofino..

Portofino

Dags att fara hem, men på vägen hem tänkte vi stanna till en liten stund i Portofino, denna by som är högt rankad bland jetset. Kändes ändå som att vi tre liksom kanske kunde platsa in där, hmm, (inte?), väl värt ett försök. Sagt och gjort vi tog sikte på Portofino som inte är olik byarna i Cinque Terre. De färgglada husen ligger tätt inpå varandra i en vacker bukt, inramad av de böljande kullarna prydda med vinrankor och olivlundar. Måste medge att det är riktigt fint, bilden av rikedom förgylls av lyxiga yachter som ligger och guppar lugnt i det klara vattnet. Vi stannade till på ett litet fik för en glass som vi njöt av när vi drömde oss bort till en annan tid, där vi var filmstjärnorna på denna vackra plats.

Så var det dags att fara vidare hemåt. Men vi ville ju inte att denna magiska resa skulle ta slut så vi letar förbrilt efter ett besöksmål som kunde passa vår tidsplanering. Semestertiden började rinna mot sitt slut och vardagen började redan flåsa oss i nacken. Men någonting mer ville vi göra och varför inte gå och besöka Italiens största akvarium i Genova!

Acquario di Genova

Genovas Akvarium
Italiens största akvarium

Är ännu en fängslande plats med hela världens vattendjur, det största akvariet i Italien med hela 33000 kvadratmeter till sitt förfogande. Det finns naturligtvis alla möjliga och omöjliga vattendjur, kan inre räkna upp alla, men fick informationen om att det finns cirka 12000 exemplar och runt 70 ekosystem. Som tillägg till de oändliga vattenakvarium som finns med både salt och sötvatten, har de investerat i en alldeles unik tropisk trädgård, en tropisk värld som komplement till det marina. Du bokstavligen går in i en centralamerikansk regnskog och kan observera allt från tropiska växter, fåglar, amfibier, reptiler till färgglada fjärilar. Ett unikt sätt för att upptäcka deras fascinerande livscykel.

Ett underbart sätt för att avsluta vår resa genom Liguriens underbara region. Vi tackar för oss och hoppas komma tillbaka någon mer gång för att se allt det som vi inte hann med.